Äntligen började värmen komma och dags att ge sig ut på resa med husbilen. Vi lämnade Piteå 20 april för att vara tillbaka första veckan i juni. Vi började med besök hos Lenas mamma Inger samt att hämtade ut husbilen från vinterförvaring i Sundsvall. Det blev även service samt gasoltest och täthetskontroll. Mätaren passerade 2000 mil, så nu har vi kört 1550 mil sen vi köpte bilen i mars 2024, denna resa blev drygt 400 mil, gick en pengar till diesel. Väderprognoserna såg lite dystra ut, men vi hade mestadels soligt och hyfsat varmt till vi kom till Jönköping.
Efter att ha mellanlandat vid Axmar brygga, norr om Gävle besökte vi 2 av våra döttrar, Emmy och Sandra i Södertälje och Stockholm. Vi bodde även en natt på First City Camp i södra Stockholm. En mysig liten camping med bra promenadstråk. Och Sandra med pojkvän kom på besök och åt middag med oss.
Ett mål för resan var att åka utefter Göta kanal där det finns gott om bra ställplatser för husbilar. De flesta av bilderna är klickbara.
SÖDERKÖPING
Första anhalt blev Söderköping strax söder om Norrköping, där hittade vi ställplats nära den rätt pittoreska staden. Vi vandrade utefter kanalen och åt god och prisvärd glass på det kända Smultronstället.



BERGS SLUSSAR
Att det behövs slussar i kanalen beror på terrängen där Vättern ligger 88 meter över Östersjön och även 45 meter över Vänern. Totalt är det 58 slussar! Flest slussar, 9 st, finns det i Berg. Imponerande att promenera utefter dem. Vi åt god lunch på Fröken Jennys restaurang på toppen av slussarna.



BORENSBERG
Här stannade vi 2 dagar, vi brukar göra det då och då för att ta det lite lugnare. Här bodde vi precis vid kanalen vid Ställplats Kaffeteriet som är ett cafe. Det vandrade runt väldigt tama änder vid husbilarna.


Vi hittade ett Hund-SPA i Borensberg, kanonbra och trots våra farhågor tyckte Yra det var jättetrevligt. Obemannad butik med tvätt där man kom in via mobilt Bankid, smidigt.



MOTALA
Kanske mest känt för ”Stockholm-Motala” där radio producerad i Stockholm sändes ut med början 1925. Vi gjorde kort besök och gick utefter Vättern.


TIVEDENS NATIONALPARK
Lena drog sig till minnes citatet ”Tivedens trolska skogar” (Verner von Hedenstam) från skolan. Så vi tog sikte mot den med husbilen. Vi valde vägen norrifrån, inte rätt väg. Över en mil med smal väg utan möjlighet till möte annat än på enstaka mötesplatser. Tur hade vi när vi mötte lastbil med släp och faktiskt kunde köra in på en mötesplats, hade blivit jobbigt att backa nån kilometer.
Nåväl, till slut kom vi fram till huvudporten, många turister var där av olika nationaliteter.

Vi valde att gå till Stenkällan 900 meter enkel väg, lätt som en plätt, trodde vi. Men det var så otroligt kuperat, jag tyckte de skulle haft nån varningsskylt. Aldrig gått så kuperad terräng längre sträcka. Men vi hade kommit en bit och lyckades hitta en genväg, men det blev ändå en promenad på 1,4 km.


Det fanns räcke på ett ställe så vi inte skulle ramla i sjön. Dessutom spänger här och var. Yra visade sig modig och trippade försiktigt över dem.


LYRESTAD
Lyrestad ligger nära Vänern, även här bodde vi precis vid kanalen. Jag tror vi såg den först slussade båten för säsongen tuffa förbi husbilen.


GÖTEBORG
Vi kände efter Lyrestad att vi sett Göta kanal lagom mycket och planerade om lite. Vi hade inte tänkt passera Göteborg men det blev 2 nätter i Lisebergsbyn en bit från Liseberg. Vi var även där hösten 2025 och är en trevlig och välskött camping. Vågar knappt tänka på hur smockat det är under Juli.
Dock var vägen dit strapatsrik, många vägarbeten på E20. Sen kom vi till Alingsås och skulle in på Ica Maxi, Lena körde. I Alingsås finns ”djävuls rondellen”, eller ja, det är en korsning med rondell med hur många trafikljus som helst, men Lena klarade det galant. Nåt Ica Maxi blev det inte pga trång parkering, men vi gav inte upp, vi siktade mot Ica Maxi i Partille. Men där hittade vi ingen parkering heller. Ica Maxi skall alltid ligga vid stora parkeringar.


SLOTTSSKOGEN
Vi gjorde ett besök till Slottsskogen och åt lunch tillsammans med Munther . Mycket fint och god mat på Villa Belparc vid Stora Dammen. Mycket nöjda var vi att hitta parkering några meter bort, gäller att ha tur.



HÖNÖ / ÖCKERÖ
Vi gjorde favorit i repris från i höstas och tog färjan ut till Hönö. Där köpte vi pizza på Hönö pizzeria som även gör goda glutenfria pizzor till Lena, därefter begav vi oss till Öckerö via en kort bro. Vi gillar ställplatsen i Öckerö gästhamn och vi hittade samma plats som i höstas. Efter att ha ätit pizzorna till lunch blev det hundpromenad. Vi stannade till och köpte havskräftor och magisk skagenröra. Detta avnjöt vi utomhus till middag med utsikt över båtarna och lyssnade på måsarnas skrik.





BUA
Bua ställplats är inget att bua åt (😂), ligger i gästhamnen i Bua. Mycket populär och superfin. Den ligger en bit söder om Varberg, rätt nära Ringhals kärnkraftverk. Vi åt kanongod mat på Lollos ställe utefter kajen, med fint väder, vilken stämning. Det pågick flera sjösättningar som var lite intressant att titta på (tyckte iallafall Mike). Vi tog lite hundpromenader efter havet. Där ligger Krogsta fyr på nån typ av skifferberg. (klicka på bilderna)









UGGLARPS CAMPING
Vi letade nånstans att bo i trakten av Falkenberg, till slut åkte vi till Ugglarps camping 2 mil söder om Falkenberg. Det var Lenas födelsedag så vi passerade laxbutiken i Falkenberg (för minst 4:e gången) på vägen dit och köpte både god lunch och middag. Campingen var rätt tom men låg fantastiskt nära havet. Vi promenerade utefter havet där det var fin sand och otroligt mycket små musselskal. (klicka på bilderna)





ULLARED
Självklart gjorde vi besök på Gekås i Ullared, givetvis en vardag, då är det lagom mycket folk. Vi lyckades hitta en del bra grejer, bl.a. kläder. Vi bodde i Gekåsbyn, en bra camping.


HUSQVARNA
Vi hade tur och fick en plats på Husqvarna ställplats precis vid Vättern. Endast 100 kr med el pga fortfarande lågsäsong. Och här anslöt vår äldsta dotter Hanna med Selma, vårt barnbarn. Selma älskar att sova i husbil så hon bodde totalt 4 nätter hos oss. Hanna bjöd oss på jättegod middag på Brasseri Park i Jönköping som födelsedagspresent åt oss, tack Hanna.
ASARUM
Därefter begav vi oss tillsammans till Mikes syster Christina och Ernst i Asarum (bredvid Karlshamn). Vi hade jättetrevligt och träffade deras 2 malteser-hannar. Vi grillade och åt kanongod middag.


BROBY
I norra Skåne ligger Broby. Bara någon mil från Sibbhult där Scania hade verksamhet många år och som Mike besökt många gånger. Där bor Anders, Lenas släkting, med sin fru Agneta. Anders är fantastiskt kunnig kring äppelodling och det tog framför allt Hanna del av. Vi gjorde även en utflykt till Oppmanna handelsträdgård som hade många fina växter och äppelträd. (klicka på bilderna)





GRÄNNA
Sen begav vi oss norrut till Gränna gästplats, där vi bott förut. Mycket trevlig ställplats, om en kallt och regnigt denna gång.



LINKÖPING / First Camp Glyttinge
På väg upp mot Södertälje och Stockholm stannade vi en natt i Glyttinge, en trevlig camping med bra promenadstråk. Omväxlande varmt och regnigt, men klart varmare än kring Vättern. På väg dit besökte vi Lysings konditori i Ödeshög som säljer nästan bara glutenfritt. När vi bodde i Södertälje köpte Lena glutenfritt i deras bil som kom förbi Södertälje, tyvärr ligger Piteå för långt bort.


MARIEFREDS CAMPING
Mysig camping där vi varit förut, fina promenadstråk utefter Mälaren.



FIRST CAMP CITY STOCKHOLM
Det blev 2 besök på First Camp City, på nedresan bodde vi på campingen som ligger fint nära sjön Flaten i Älta. På uppvägen bodde Mike och Yra 2 nätter på ställplats-delen, bredvid campingen. Men Lena då? Jo, hon var på den årliga författarakademin i Tyresö.
STÄLLPLATS GÄVLE OCH JERNVERK 25
Vi fick ett besök på destilleri Jernverk 25 i julklapp av Hanna med familj, därför stannade vi en natt i Gävle. Och denna gång fick vi plats på ställplatsen i centrala Gävle bredvid kanalen, kanonbra läge, mittemot Gevalias fabrik. Vid vår allra första resa med husbil 2022, var det fullt. Efter det har vi alltid lyckats få plats på ej bokningsbara ställplatser. Jernverk 25 låg bara 300 meter bort. Besöket på Jernverk 25 kan varmt rekommenderas, otroligt kunnig personal. Det är ett litet nystartat destilleri, där personalen tidigare jobbade hos Mackmyra Whisky. Vi fick prova olika sorters gin och akvavit, detta tillsammans med tilltugg som matchade de olika dryckerna bra. Dessutom var vi på vår första ”gårdsförsäljning” och köpte en flaska gin, av det vi provat.





BESÖK HOS KENNEL
VÄNNÄS CAMPING OCH HUNDUTSTÄLLNING
Vännäs ligger några mil väster om Umeå. Vi tog in på Vännäs Camping då Lena skulle på hundutställning med Yra. Och vi fick besök av Kjell och Bodil som hade köpt med sig det mest fantastiska ”småplock” från ICA Supermarket Böleäng i Umeå. Det är 36 år sedan vi träffades sist på Chalmers, håller vi samma takt så ses vi när vi är 99 år😂 Passerar ni Umeå, kolla om ni kan köpa med lite ”småplock”. Själva hundutställningen gick sådär, och vädret var värre än värst. Regn och kraftig blåst, men Lena och Yra kämpade på.

